Nabava višenamjenskog borbenog aviona

Republika Hrvatska našla se pred jednom od najvećih i najsloženijih strateških odluka u obrambenom resoru nakon završetka Domovinskog rata, a riječ je o odluci o zadržavanju sposobnosti nadzora i zaštite zračnog prostora borbenim avionom ili gubitka suvereniteta u zraku i odustajanje od punog suvereniteta Republike Hrvatske.

Iskustva nas uče kako je zrakoplovstvo u Domovinskom ratu stvaralo prevagu i pobjede, te je ulaganje u borbene avione danas, investiranje u budućnost i sigurnost Hrvatske koje ujedno stvara preduvjet stabilnosti države i budućeg gospodarskog razvoja.

Postojeći avioni MiG-21, pored svoje starosti i tehnoloških ograničenja, imaju životni vijek koji ističe 2024. godine kada će se avioni definitivno morati povući iz operativne uporabe.

Kako bi se i nakon 2024. godine mogle provoditi zadaće nadzora i zaštite zračnog prostora Republike Hrvatske vlastitim sposobnostima, potrebno je u operativnu uporabu uvesti višenamjenski borbeni avion, a što iziskuje određeno vremensko razdoblje koje je definirano personalnim, materijalnim i financijskim resursima te mogućnostima, zahtjevima i dinamikom osposobljavanja.

Iako je odluka o pokretanju procesa nabave borbenih aviona novije generacije odgađana petnaestak godina, 2017. godine napravljeni su konkretni koraci.

Uvođenjem u operativnu uporabu višenamjenskog borbenog aviona Republika Hrvatska zadržat će suverenost u nacionalnom zračnom prostoru te postati mogući regionalni jamac sigurnosti zračnih prostora zemalja u regiji.Također, na taj način Oružane snage RH zadržavaju postojeće i dostižu nove sposobnosti, a Hrvatsko ratno zrakoplovstvo u svom sastavu dobiva još jednu sastavnicu za uspostavljanje kvalitetnog NATO integriranog sustava protuzračne i proturaketne obrane ujedno zadržavajući tradiciju borbenog zrakoplovstva. Isto tako, obzirom da neke zemlje u bližem okružju nemaju i neće razvijati sposobnost samostalnog nadzora i zaštite nacionalnog zračnog prostora, a imajući u vidu nadležnost Republike Hrvatske za nadzorom zračnog prostora dijela ovog teritorija te mogućnosti proširenja na neke države u okružju, sve su to i dodatni razlozi za nabavu višenamjenskog borbenog aviona kojim bi se mogle izvršavati sve ove zadaće.

Uvođenje višenamjenskog borbenog aviona u operativnu uporabu, uz istodobno osiguranje kontinuiranog prijelaza s aviona druge generacije na avion četvrte generacije, predstavlja izuzetno složen i postupan proces za koji je potrebno određeno vremensko razdoblje.

Avioni četvrte generacije predstavljaju veliki iskorak u tehnološkom smislu, a njihova nabava i uvođenje u operativnu uporabu predstavlja priliku svladavanja korištenja naprednih tehnologija, mogućnosti razvoja domaće, prije svega zrakoplovne, industrije i mogućnosti razvoja sposobnosti koja će povećati sigurnost građana Republike Hrvatske.